Dziennikarstwo obywatelskie dla rozwoju regionalnego

Dziennikarstwo obywatelskie. Podręcznik

Dziennikarstwo obywatelskie. Podręcznik


Zachęcamy Państwa do zapoznania się z podręcznikiem, który powstał w ramach projektu „Dziennikarstwo obywatelskie dla rozwoju regionalnego. Opracowanie interdyscyplinarnej oferty edukacyjnej i wdrożenie innowacyjnych metod kształcenia”. Podręcznik przeznaczony jest dla osób, które studiują lub wykładają na specjalności Dziennikarstwo obywatelskie na studiach licencjackich i magisterskich z filologii polskiej oraz dla wszystkich zainteresowanych poszerzeniem informacji na temat dziennikarstwa obywatelskiego. W jego opracowaniu brał udział interdyscyplinarny zespół projektowy z Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, a jego treść konsultowana była z naukowcami z Uniwersytetu w Tromsø – Arktycznego Uniwersytetu Norwegii. Podręcznik zawiera wstęp, trzy części dydaktyczne (artykuł wprowadzający, leksykon, scenariusze zajęć) i aneksu z programami specjalności oraz obszernego streszczenia w języku angielskim. 


dziennikarstwo_obywatelskie_podrecznik_300.webp

POBIERZ PODRĘCZNIK

Opis szczegółówy zawartości podręcznika

Część pierwsza zwiera wprowadzenie do tematyki podręcznika w formie artykułu. Przybliżona w niej jest definicja dziennikarstwa obywatelskiego, następnie omówione są rodzaje mediów obywatelskich i aspekty prawne pracy dziennikarza obywatelskiego. Część druga ma formę leksykonu z hasłami z dziedziny dziennikarstwa obywatelskiego, komunikacji, nauk o społeczeństwie, kulturze i środowisku. Każde hasło opatrzone jest bibliografią i zestawem dodatkowych źródeł, służących do samodzielnego pogłębienia wiedzy (w tym netografią – przydatne linki). Hasła zawierają także pytania (lub zagadnienia) służące krytycznej analizie i poszerzeniu wiedzy. Na końcu każdego hasła znajdują się odnośniki do przedmiotów z programu specjalności, co ułatwia powiązanie pojęć z tematami poruszanymi na zajęciach (program specjalności na obu stopniach studiów polonistycznych znajduje się w aneksie). Część trzecia zawiera scenariusze wybranych zajęć z programu specjalności i przygotowana została z myślą o osobach, które wykładają przedmioty z programu specjalności. Scenariusze przewidują interaktywny sposób prowadzenia zajęć i wykorzystanie narzędzi multimedialnych. Stanowią one propozycję przebiegu poszczególnych zajęć, która może zostać odpowiednio zmodyfikowana przez prowadzących w zależności od potrzeb. Prowadzący mogą w modyfikacji konspektów uwzględnić także czynniki, takie jak: czas na realizację zajęć, tempo uczenia się grupy, indywidualne potrzeby studentów czy dostępność zasobów edukacyjnych. Zarówno hasła jak i scenariusze mogą zostać wykorzystane także przez osoby, które zainteresowane są dziennikarstwem obywatelskim i zamierzają dokształcić swoją wiedzę w zakresie medioznawstwa, komunikacji, społeczeństwa i kultury. W aneksie znajduje się programem specjalności „Dziennikarstwo obywatelskie”, przeznaczony do realizacji na studiach licencjackich i magisterskich z filologii polskiej. Na końcu podręcznika znajduje się streszczenie w języku angielskim obejmujące artykuł wstępny, listę haseł (w j. polskim i ich tłumaczenie na angielski) z leksykonu oraz ich krótkie definicje i listę scenariuszy z krótkim wytłumaczeniem.

©2022 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone.