Dziennikarstwo obywatelskie dla rozwoju regionalnego

O projekcie

Tytuł projektu
Dziennikarstwo obywatelskie dla rozwoju regionalnego. Opracowanie interdyscyplinarnej oferty edukacyjnej i wdrożenie innowacyjnych metod kształcenia

Project title in English
Citizen journalism for enhancement of regional development. Development of the interdisciplinary curricula and implementation of teaching innovations

Data rozpoczęcia projektu (Project start date): 2022-03-01
Data zakończenia projektu (Project end date): 2024-02-29

Streszczenie projektu
Głównym celem projektu jest opracowanie nowego modułu specjalizacyjnego „Dziennikarstwo obywatelskie” składającego się˛ z 90 punktów ECTS, które będą wykorzystywane na studiach licencjackich i magisterskich z filologii polskiej. W celu wdrożenia nowego modułu powstaną też: portal edukacyjny z otwartymi zasobami edukacyjnymi, dostarczający narzędzi do edukacji w trybie online lub hybrydowym, interdyscyplinarny podręcznik do dziennikarstwa obywatelskiego, a także cykl 15 wykładów video, dostępne na portalu edukacyjnym. Projekt będzie realizowany przez zespół składający się z dziesięciu członków z uczelni wnioskodawcy i trzech członków z partnerskiego Uniwersytetu w Tromsø. Osoby te specjalizują się w dyscyplinach kluczowych dla modułu i są doświadczonymi dydaktykami. Członkowie zespołu z Norwegii będą służyć jako eksperci. Metodologia realizacji projektu zakłada podział odpowiedzialności pomiędzy partnerów ze względu na posiadane przez nich kompetencje; opracowanie harmonogramu działań weryfikowanych podczas comiesięcznych konsultacji; analizę i zarządzanie ryzykiem projektu. W celu realizacji zadania zostaną zorganizowane dwa dwudniowe spotkania robocze; w celu upowszechnienia rezultatów - konferencja otwierająca i zamykająca. Efektem projektu będzie wdrożenie nowych modułów przedmiotowych, stworzonych w oparciu o innowacyjne metody nauczania i wdrażane zgodnie z najlepszymi praktykami, a także opracowanie innowacyjnych materiałów dydaktycznych jako otwartego narzędzia edukacyjnego. Wyniki zostaną rozpowszechnione w formie raportu i materiałów dostępnych online na portalu edukacyjnym. Projekt wypełni lukę na rynku edukacyjnym w południowej Polsce i podniesie jakość nauczania u wnioskodawcy. Dzięki ekspertom z Uniwersytetu w Tromsø polscy członkowie zespołu wzbogacą swoją wiedzę z zakresu dziennikarstwa obywatelskiego, co będzie miało pozytywny wpływ w dłuższej perspektywie. Wnioskodawca wzmocni współpracę z partnerem norweskim i lokalną społecznością interesariuszy.

Project summary
The main objective of the project is to develop a new specialization module ”Citizen Journalism” consisting of 90 ECTS that will be used in BA and MA studies of Polish philology. In order to implement the new module, the project also aims to develop a portal with open educational resources, providing tools for education in online or hybrid mode, an interdisciplinary textbook for citizen journalism, and a series of 15 video lectures that will be accessible on the portal. The project will be carried out by the team consisting of ten members from the applicant’s university and three members from the University of Tromsø. They specialize in the disciplines, which are key for the module and have teaching experience. The team members from Norway will serve as experts. The project implementation methodology assumes a division of responsibilities among partners according to their competencies, development of an activities schedule that will be verified during monthly consultations, project risk analysis and management. In order to implement the task two two-day working meetings will be organized; the results will be disseminated during two conferences: an opening and closing. The result of the project shall be the implementation of the new courses designed on the basis of innovative teaching methods and best practices, and innovative didactic materials in a form of an open educational tool. The results will be disseminated by means of a report and course materials available online at the educational portal. The results of the project will fill the gap in the educational market in southern Poland and increase the quality of education at the applicant’s university. Thanks to the experts from the University of Tromsø, the Polish team members will enrich their knowledge in the field of civic journalism, which will have a positive impact in the long term. The applicant will also strengthen cooperation with the Norwegian partner and a local stakeholder community.

Projekt EOG/21/K4/W/0089 realizowany w ramach (Project EOG/21/K4/W/0089 implemented under):
Komponent IV (Component IV)
PROGRAM EDUKACJA (‘EDUCATION’ PROGRAMME)
Współpraca instytucjonalna na rzecz poprawy jakości i dopasowania oferty edukacyjnej na wszystkich poziomach oraz we wszelkich formach (z wyłączeniem VET i zawodowego kształcenia ustawicznego)
(Institutional cooperation for enhancement of quality and relevance of education at all levels and forms [excluding VET and vocational continuing education])


eog_logo.webp

Projekt korzysta z dofinansowania o wartości 109.800,00 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu „Dziennikarstwo obywatelskie dla rozwoju regionalnego - opracowanie interdyscyplinarnej oferty edukacyjnej i wdrożenie innowacyjnych metod kształcenia” jest zaprojektowanie i wdrożenie modułu „Dziennikarstwo obywatelskie” na studiach licencjackich i magisterskich filologii polskiej​.


Zespół projektowy (rezultaty pracy intelektualnej 1 – 5)

  • dr hab. Marek Bernacki, prof. UBB
  • dr Agnieszka Będkowska-Kopczyk
  • mgr Paulina Czernek-Pasierbek
  • dr Anna Foltyniak-Pękala
  • dr Małgorzata Jopek-Bizoń
  • dr hab. Michał Kopczyk, prof. UBB 
  • dr Angelika Matuszek
  • dr Dagmara Mika
  • dr hab. Katarzyna Ożańska-Ponikwia, prof. UBB
  • dr Katarzyna Piątek
  • lic. Jędrzej Pisarek
  • dr Robert Pysz
  • dr inż. Anna Salachna
  • dr Natalia Wiśniewska
  • dr Joanna Wróblewska-Jachna
  • dr Mateusz Żyła

Koordynatorzy projektu

Koordynatorzy poszczególnych działań

  • dr hab. Michał Kopczyk, prof. UBB (programy specjalności, sylabusy, podręcznik)
  • dr Agnieszka Będkowska-Kopczyk (programy specjalności, sylabusy, podręcznik, wykłady wideo)
  • dr Angelika Matuszek (programy specjalności, sylabusy, podręcznik)
  • dr Joanna Wróblewska-Jachna (badania ankietowe i konsultacje społeczne)

Konsultacje

Eksperci z Uniwersytetu Arktycznego w Tromsø: dr Anna Endresen, prof. Andrei Rogatchevski, prof. Svetlana Sokolova

UiT Norges arktiske universitet (UiT The Arctic University of Norway) www: https://en.uit.no

©2022 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone.