W lutym 2024 roku zakończono realizację projektu „Dziennikarstwo obywatelskie dla rozwoju regionalnego: opracowanie interdyscyplinarnej oferty edukacyjnej i wdrożenie innowacyjnych metod kształcenia”. Ten dwuletni projekt, finansowany w ramach Funduszy Rozwoju Systemu Edukacji, miał charakter badawczo-dydaktyczny. Jego głównym celem było stworzenie specjalności „Dziennikarstwo obywatelskie” w ramach kierunku Filologia polska. Realizacja projektu obejmowała szereg działań w obszarze szeroko rozumianego otoczenia społeczno-kulturowego. Partnerem projektu był norweski Uniwersytet Arktyczny w Tromsø.
Do współpracy zaproszono osoby reprezentujące instytucje kulturalne regionu oraz badaczy z kraju, specjalizujących się w zagadnieniach dziennikarstwa obywatelskiego. Przeprowadzono szczegółowe badania ankietowe, które ilustrowały horyzont oczekiwań edukacyjnych potencjalnych studentów, oraz szeroko zakrojone akcje promocyjne. Wymiana doświadczeń miała miejsce podczas dwóch konferencji naukowych i spotkań konsultacyjnych z ekspertami z dziedziny mediów i komunikacji.
Materialnymi efektami projektu, oprócz szczegółowych programów studiów, są między innymi: strona internetowa projektu oferująca informacje związane z dziennikarstwem obywatelskim, w tym zawartą w zakładce Portal Edukacyjny serię 15 wykładów online i podręcznik do dziennikarstwa obywatelskiego pomocny w pracy dydaktycznej.
Wyniki projektu udostępniane są nieodpłatnie, umożliwiając każdemu zainteresowanemu zapoznanie się z nimi oraz ich wykorzystanie w praktyce edukacyjnej lub dydaktycznej. Dzięki rezultatom projektu zwiększono ofertę studiów poprzez dodanie nowej specjalności dziennikarskiej na studiach pierwszego i drugiego stopnia na kierunku Filologia polska, poszerzono kompetencje naukowo-dydaktyczne kadry oraz zainicjowano współpracę ze środowiskiem społecznym, m.in. poprzez warsztaty „Szorty obywatelskie” dla młodzieży. Nawiązano również współpracę naukową ze środowiskiem badaczy mediów oraz zaplanowano stworzenie pracowni komunikacji i dziennikarstwa.
Jednym z założonych celów projektu było stworzenie impulsu do rozwijania w Polsce edukacji w zakresie rzetelnego, świadomego społecznie dziennikarstwa zaangażowanego, co ma na celu wzmacnianie społeczeństwa obywatelskiego. Efektem działań prowadzonych w ramach projektu jest wprowadzenie do programu studiów na filologii polskiej specjalności dziennikarskiej oraz integracja i aktywizacja środowisk zainteresowanych dziennikarstwem obywatelskim, w tym zarówno środowisk naukowych, jak i obywatelskich.
©2022 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone.